Gezond leven

Gezond leven

Een goede gezondheid is een optelsom. Het heeft te maken met de stijl van leven, de eetgewoonten, regelmatig bewegen en ontspannen.

Eten moeten we, maar we doen het in het algemeen teveel en we maken de verkeerde keuzes. Bewegen moeten we, maar dit doen we te weinig. Ontspannen moeten we, maar ook dit doen we vaak te weinig. Een aantal richtlijnen staan hieronder beschreven. Mogelijk kunnen ze een handje helpen bij het krijgen of behouden van een goede gezondheid.

Gezond eten

Met een gezonde voeding leg je de basis voor voldoende vitamines en mineralen. Een gezonde voeding kenmerkt zich door de hoeveelheid en de variatie. Maar wat is veel en hoe kom je aan die variatie? Daarvoor heeft het voedingscentrum de zogenaamde “Schijf van Vijf” opgesteld. Deze Schijf van Vijf gaat uit van “vijf” speltegels en “vijf” groepen met voedingsmiddelen.

De vijf “spelregels”

1. Eet gevarieerd
2. Niet te veel
3. Gebruik minder verzadigd vet
4. Eet volop groente, fruit en brood
5. Ga veilig met voedsel om

De vijf “groepen”

1. Groente en fruit
2. Brood ( ontbijt ) granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
3. Zuivel, vlees ( waren ), vis, ei en vleeswaren
4. Vetten en olie
5. Dranken

 



Bewegen

Voldoende maaltijden

Een goed dagmenu bestaat uit drie hoofdmaaltijden en niet meer dan drie a vier keer iets tussendoor. Sla geen ontbijt, lunch of warme maaltijd over. Neem er de rust en de tijd voor. Dat is belangrijk om op een gezond gewicht te blijven. Kies bewust voor gezonde voeding, maar geniet ok van het eten.

Gezond bewegen?

Bewegen is gezond, maar je hoeft niet te overdrijven. Om gezond te blijven moeten volwassenen minimaal vijf dagen per week ( en bij voorkeur alle dagen van de week ), 30 minuten per dag, matig intensief bewegen. Voor kinderen en jongeren is dit 60 minuten per dag. Matig intensief is beweging waarbij je een snellere ademhaling krijgt, je lichaam gaat zweten waarbij je nog wel genoeg adem hebt om te blijven praten. Denk aan een stevige wandeling of een fietstochtje. Het bewegen hoeft geen aaneengesloten half uur te zijn. Het mag bijvoorbeeld ook drie keer tien minuten zijn.

Voldoende ontspanning

Overmatige stress moeten we vermijden. Stress is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe prikkels. De gevolgen van stress zijn zowel lichamelijk als geestelijk. Stress hoeft niet altijd negatief te zijn. Iemand kan stress hebben voor een belangrijke sportwedstrijd of een sollicitatiegesprek. Dit is een vorm van stress die na korte tijd weer verdwijnt en het lichaam komt dan weer tot rust.
In de huidige samenleving wordt er veel van mensen verwacht. Dan kun je te maken krijgen met langdurige stress, en dat is niet gezond. Een paar tips die langdurige stress helpen voorkomen:
1. Neem tijd voor ontspanning
2. Spiegel en vergelijk uzelf niet met anderen
3. Bepaal duidelijk u eigen grenzen
4. Luister naar uw eigen lichaam
5. Ben niet te perfectionistisch, goed is goed genoeg
6. Probeer niet alles tegelijk te willen ( doen )
7. Probeer te ontdekken wat energie kost en wat energie oplevert
8. Geniet van het leven

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van:
Voedingscentrum/ www.voedingscentrum.nl
65plusvitaal.nl de online website over villa verhuur, overwinteren en cruisevakantie.