Wat zijn spataderen?

Spataderen zijn uitgezette aderen die, vooral op de benen, verschijnen als kronkelige bundels die soms als zwellingen in de vorm van knopen uitsteken op het oppervlak van de huid.

Symptomen van spataderen

Spataderen zijn gemakkelijk te zien en te voelen. In tegenstelling tot de bezemrijsvarices, die doorgaans onschadelijk zijn, kunnen spataderen ernstige symptomen veroorzaken. Ze zijn bovendien vaak een teken van een dieperliggende veneuze ziekte.

  • Vermoeide benen
  • Zware benen
  • Gezwollen benen
  • Nachtelijke krampen in de benen

Mensen met spataderen hebben vermoeide en zware benen, meestal ’s nachts, nadat ze de hele dag hebben gestaan of gezeten, maar ook in warm weer. De enkels kunnen ook gezwollen zijn in de avond, omdat er zich vocht heeft verzameld in de weefsels. U kunt deze symptomen verlichten door te bewegen of te gaan liggen. Veel mensen met spataderen hebben ’s nachts ook kramp in hun kuiten.

Spataderen diagnosticeren

Voor een exacte diagnose onderzoekt de arts de omvang van de veneuze insufficiëntie en controleert of dieper liggende aderen ook verantwoordelijk zijn voor de spataderen. De volgende medische procedures worden gebruikt bij het diagnostisch onderzoek van spataderen:

  • Duplex-onderzoek (link naar duplex-onderzoek)
  • Echografie (link naar echografie)
  • Doppler-onderzoek (link naar Doppler-onderzoek)

Hoe worden spataderen behandeld?

Medische compressiekousen zijn de ziekte-modificerende vorm van de behandeling voor spataderen. Deze kousen oefenen mechanische druk uit op de vaten, waardoor de diameter van de vaten afneemt en het bloed sneller kan stromen. Dankzij de drukgradiënt die afneemt van de enkel naar boven, hoopt het bloed zich niet langer op in de benen.

Preventieve maatregelen

U kunt spataderen en andere veneuze aandoeningen het beste voorkomen door consequent medische compressiekousen met een lichte compressie (bijv. compressieklasse 1) te dragen.

Tips voor het dagelijks leven.

  • Doe zo veel mogelijk aan lichaamsbeweging. Verander vaker van positie – leg uw benen af en toe omhoog.
  • Eet gezond en evenwichtig.
  • Val af als u te zwaar bent.
  • Draag loszittende, comfortabele kleren.
  • Kies comfortabele schoenen met lage hakken.
  • Spoel uw voeten regelmatig af met koud water. Wisseldouches versterken het bindweefsel.
  • Plan in uw dagelijkse routine regelmatig 10 minuten oefeningen voor de aderen in.
  • Draag steunzolen als u platvoeten of spreidvoeten hebt.
  • Draag medische compressie kousen of -sokken.