Spijsvertering

65 plus en de spijsvertering

Naarmate u ouder wordt verandert uw lichaam. U kan dan bijvoorbeeld te maken krijgen met spijsverteringsklachten. Veel voorkomende klachten zijn brandend maagzuur, aambeien, verstopping, diarree, divertikels en incontinentie voor ontlasting.

Klachten

Wanneer u last heeft van spijsverteringsklachten die langer dan twee weken aanhouden, dan is het verstandig om de huisarts te raadplegen. Deze kan vaststellen wat de oorzaak is van uw klachten en u een persoonlijk advies geven. Bloed bij de ontlasting is een reden om direct een afspraak te maken bij uw huisarts. Voor meer informatie over deze en andere spijsverteringsklachten kunt u terecht bij de Maag Lever Darm Stichting op onze websites www.spijsvertering.infowww.mlds.nl.  en  http://www.maagproblemen.info

Spijsverteringsklachten te voorkomen of te verminderen:

Eet gezond, gevarieerd en vezelrijk
Gezonde, gevarieerde voeding bevat alle voedingsstoffen die u dagelijks nodig hebt. De ‘Schijf van Vijf’ van het Voedingscentrum vormt de basis voor het samenstellen van een gezonde maaltijd. Vezelrijke voeding is belangrijk voor een zachte en soepele ontlasting. U kunt bij vezelrijke voeding denken aan volkorenbrood, groenten en fruit. U kunt testen of u voldoende vezels eet met de online vezeltest: www.vezeltest.info

Drink voldoende
Het is belangrijk om dagelijks minstens anderhalf tot twee liter vocht te drinken. Als u vezelrijke voeding gebruikt, is het verstandig om extra te drinken. Vezels hebben namelijk vocht nodig om goed te kunnen werken.Spijsvertering

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
Lichaamsbeweging stimuleert de beweging van de darm. Regelmatig bewegen is daarom belangrijk voor een goede darmwerking en stoelgang. Lichaamsbeweging helpt daarnaast bij het behouden of verkrijgen van een gezond lichaamsgewicht.

 Zorg voor gezond toiletgedrag
Een heel belangrijk aspect van gezond toiletgedrag is achterom kijken! De frequentie, vorm en kleur van uw ontlasting geven belangrijke informatie over de gezondheid van uw spijsvertering. Verder is het belangrijk om direct naar het toilet te gaan als u aandrang heeft. Zo voorkomt u verstopping. Voor meer informatie over gezond toiletgedrag verwijzen wij u naar www.spijsvertering.info

Stop met roken
Roken heeft een negatieve invloed op het slijmvlies in uw hele spijsverteringskanaal. Het vergroot ook de kans op verschillende soorten kanker. Roken kan daarnaast ook de werking van het sluitspiertje tussen uw slokdarm en maag beïnvloeden. Hierdoor kunt u last krijgen van oprispingen en brandend maagzuur.

Drink niet te veel alcohol
Te veel alcohol heeft een schadelijk invloed op de maag, de lever en de darmen. Het is verstandig om matig te zijn met alcohol. Voor vrouwen geldt het advies om per dag maximaal één glas alcohol te drinken, maar niet iedere dag. Voor mannen is het advies maximaal twee glazen alcohol te gebruiken, maar ook niet dagelijks. Dit om gewoontevorming te voorkomen.

Probeer spanning en stress te vermijden
Stress kan sommige spijsverteringsklachten bevorderen.

Contact

Maag Lever Darm Stichting te Amersfoort
Infolijn: 0900-2025625 (Op maandag, woensdag en donderdag tussen 10.00 -14.00 uur, € 0.15 per minuut)
Internet: www.mlds.nl
E-mail : voorlichting@mlds.nl (voor medische vragen)